Museum Folkwang Collection Online
  • NEW WORLDS – Maschka mit Maske

  • Around 1918 Otto Mueller produced a painting of his wife Maschka with a confident flourish. He places a wooden mask next to her face – the mask symbolizes the painter himself, who felt estranged from Maschka. It also creates pictorial distance and shows how art works from across the world changed the formal canon of European art. The mask also has a function in theatrical performances: It exaggerates, caricaturizes and reveals character traits in a subtle way that would otherwise remain hidden behind the façade of the everyday. Be it in painting, printmaking, poster art or photography, the mask is ubiquitous. It provides a surface onto which fantasies can be projected and allows the protagonists to assume new roles.
  • More
  • Less
  • Exh_Title_S: NEW WORLDS – Maschka mit Maske
  • Exh_Id: 2,558
  • Exh_Comment_S (Verantw): Sammlung Online
  • Exh_SpareNField01_N (Verantw ID): 241
Works
Othello / Ein Tanztheater von Ismael Ivo und Johann Kresnik
Mit Masken durch den Nebel (Zwei Londoner Büroangestellte erproben die neuen Nebelmasken unter arbeitsmäßigen Bedingungen)
Masques
Maske
  • Heckel, Erich
  • Maske, 1905

Schnarragagges / Kisslegg
Hutzel / Empfingen
Strohbär / Empfingen
Zirkusleute
Abstrakter Kopf: Letztes Licht
Portrait de Faure dans le rôle d'Hamlet
Maschka mit Maske
Clear Plastic Beauty Mask, New York
Südseemaske
Hakuzôsu
  • Schnitzer aus der Iseki-Familie
  • Hakuzôsu, 15./16. Cent.

Gasschutzmasken aus dem Jahre 1880 auf der Ausstellung "Gas und Wasser"
Schauspieler Gerd Knick, Rollenporträt, Saarbrücken
o.T. (Gurkengesichtsmaske)
Doppelkinn (Gesichtsmaske)